وجود ۶۰ هزار بیمار مبتلا به صرع در اصفهان

چهارشنبه 31 شهريور 1400
12:55
ادمین

مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان خبر داد:

وجود ۶۰ هزار بیمار مبتلا به صرع در اصفهان


کلینیک نوار مغز


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان با اشاره به وجود ۶۰ هزار بیمار دچار صرع در این استان، گفت: اولین اقدام برای تشخیص این بیماری، گرفتن نوار مغز است که پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم. پس از گرفتن نوار مغز و طی شدن چند روز، کانون صرع در بیمار مشخص می‌شود.


به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود اعتمادی‌فر در یک برنامه مجازی با اشاره به اهمیت آشنایی با بیماری صرع، اظهار کرد: انسان‌ها از دیرباز با بیماری صرع مواجه بودند، در مغز هر انسانی سلول‌های زیادی وجود دارد و هر گاه گروهی از سلول‌های مغز فعالیت طبیعی خود را از دست بدهند فرد دچار بیماری صرع می‌شود.


وی در خصوص آمار مبتلایان به این بیماری اضافه کرد: در ایران ۸۰۰ هزار نفر و در استان اصفهان ۶۰ هزار نفر دچار بیماری صرع هستند که در این استان بیماری صرع بیشتر شایع است، شیوع صرع در بین مردان در رده‌های سنی ۵۰ سال به بالا به دلیل ضربه مغزی بیش از زنان است.


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان تصریح کرد: فردی که دچار بیماری صرع می‌شود فعالیت‌های الکتریکی نابجا در مغز او صورت می‌گیرد، اگر صرع در محدوده سلول‌های بینایی باشد فرد دچار بروز جرقه‌هایی در چشم می‌شود و اگر صرع در محدوده وسط سر باشد فرد دچار سرگیجه می‌شود.


۱۰ درصد افراد جامعه دچار بیماری تشنج می‌شوند

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ درصد افراد جامعه دچار بیماری تشنج می‌شوند و اگر تشنج‌ها تکرار شوند فرد دچار بیماری صرع شده است، چنانچه کانون صرع در بدن به فعالیت خود ادامه دهد فرد مبتلا به بیماری صرع است و اگر کانون صرع قوی باشد فرد مرتب دچار بیماری صرع می‌شود.


اعتمادی‌فر با اشاره به انواع بیماری صرع گفت: صرع به دو شکل عمومی و موضعی اتفاق می‌افتد، اگر کانون فعالیت تشنج تنها در یک قسمت مغز باشد صرع موضعی است، برای مثال صرع موضعی می‌تواند به صورت حرکتی در لب‌ها، پاها یا بدن باشد و به طور ناگهانی یک طرف اندام‌های بدن فرد دچار حرکت و گزگز می‌شود.


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان اظهار کرد: صرع موضعی می‌تواند حرکتی، چشایی، بویایی و حسی باشد، برای مثال هنگام فعالیت فرد بوی نامطبوع مانند گوشت مرده را حس می‌کند و یا بروز جرقه‌هایی را در چشم دارد و این موارد معمولاً با اختلال سطح هوشیاری همراه نیستند.


وی ادامه داد: اگر کانون فعالیت صرع همه مغز را فرا بگیرد فرد دچار صرع کامل یا از دست دادن سطح هوشیاری، سیاه شدن لب‌ها و اندام‌ها و خوردن بر روی زمین و قفل شدن همه اندام‌های بدن می‌شود.


اختلال سطح هوشیاری و حمله در صرع‌های عمومی

اعتمادی‌فر خاطرنشان کرد: در صرع‌های عمومی بیمار با اختلال سطح هوشیاری و حمله مواجه می‌شود و سفت شدن اندام، سیاه شدن لب‌ها و فریاد صرعی را دارد و بعد از دو یا سه دقیقه بیمار با داشتن تکانه‌هایی در دست بیهوش روی زمین قرار می‌گیرد.


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان تصریح کرد: بیش از صد نوع صرع وجود دارد، پرش اندام‌ها، حالت مات و خیره شدن ۱۵ ثانیه‌ای صرع، در کودکان دو تا چهار سال با اختلال سطح هوشیاری وجود دارد، باید بدانیم هر کجای مغز درگیر باشد یک نوع صرع اتفاق خواهد افتاد.


وی افزود: وقتی فردی به پزشک مغز و اعصاب مراجعه می‌کند، پزشک وظیفه دارد شرح حال دقیق از خود بیمار و همراهان او درباره وضعیت بیمار صرعی بگیرد تا بعد از معاینه دقیق با اطمینان اعلام بیماری صرع را به خانواده اعلام کند.


تعیین ۹۰ درصد علل صرع با نوار مغز و ام آر آی

اعتمادی‌فر اظهار کرد: اولین اقدام تشخیصی برای بیماری صرع گرفتن نوار مغز است و پیشرفت‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم، پس از گرفتن نوار مغز و طی شدن چند روز کانون صرع در بیمار مشخص می‌شود، علاوه بر این همه بیماران باید یک ام آر آی داشته باشند تا علت‌های شایع تشنج آنها مشخص شود و بیشتر از ۹۰ درصد علل صرع را می‌توان با گرفتن نوار مغز و ام آر آی مشخص کرد.


مدیرعامل انجمن خیریه صرع اصفهان گفت: بعد از گرفتن شرح حال و انجام نوار مغز و ام آر آی می‌توان نوع صرع و علل تشنج بیمار را مشخص کرد، اگر بخواهیم بیمار را جراحی کنیم با روش‌های تشخیصی جدید می‌توان این کار را انجام داد و با پیشرفت‌های جراحی می‌توان نسبت به درمان بیماران صرع اقدام کنیم.


[ بازدید : 24 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اخبار پرشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]