نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟

يکشنبه 22 اسفند 1400
14:49
ادمین

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟

مرکز نوار عصب عضله در تهران

افکار نیوز

بدن هر فرد الکتریسیته تولید می‌کند. پیام‌ها از طریق الکتریسیته توسط عضلات و اعصاب به مغز منتقل می‌شوند یا از طریق آن خارج می‌شوند.

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماریهایست؟
بدن هر فرد الکتریسیته تولید می‌کند. پیام‌ها از طریق الکتریسیته توسط عضلات و اعصاب به مغز منتقل می‌شوند یا از طریق آن خارج می‌شوند. اعصاب از الکتریسیته برای کمک به مغز جهت درک محیط پیرامون استفاده می‌کنند. همچنین اعصاب برای حرکت دادنِ بدن و فعال کردن عضلات از الکتریسیته استفاده می‌کنند.

اگر دچار آسیب جدی شده‌اید یا در حال مبارزه با بیماری خاصی هستید، این موارد می‌توانند روی نحوه‌ی تفسیر یا انتقال سیگنال‌های الکتریکی از سیستم عصبی و عضلات شما تأثیر مستقیمی بگذارند. نقص در این سیستم الکتریکی می‌تواند منجر به احساس درد، ضعف یا گزگز دست و پا شود. اگر در حال حاضر با درد در ناحیه کمر، دست‌ها، گردن یا اندام‌های انتهایی مختلف مواجه هستید، می‌توانید تست نوار عصب و عضله انجام دهید.



نوار عصب عضله
دو نوار عصب و عضله رایج تست‌های EMG و NCV هستند. این تست‌ها زیر نظر یک متخصص پزشکی انجام می‌شوند که اغلب یک متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک هستند. تست نوار عصب و عضله در اصفهان توسط دکتر مظاهری متخصص طب فیزیکی و توانبخشی زمان زیادی نمی‌برد و معمولاً حدود 60 دقیقه طول می‌کشد. با این حال، نتایجی که از این تست‌ها دریافت می‌کنید می‌توانند در احساس درد بدون دلیل و درک علت اصلی درد شما تفاوت ایجاد کنند.

تست EMG
الکترومیوگرام (EMG) آزمایشی است که فعالیت الکتریکی عضلات را اندازه‌گیری می‌کند. این تست هرگونه نشانه‌ای از انسداد یا کاهش سرعت پاسخ به تحریک عصبی را تشخیص می‌دهد. الکترومیوگرام اطلاعات مربوط به خود عضلات را ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه عضلات تحریک عصب را به خوبی دریافت می‌کنند. آزمون سرعت هدایت عصبی (NCV) اغلب همزمان با الکترومیوگرام انجام می‌شود.

هدف از انجام تست الکترومیوگرام
از EMG اغلب برای ارزیابی ضعف عضلانی، انقباض یا فلج غیرقابل توصیف عضلات‌ها و یافتن علل بی‌حسی، گزگز و درد استفاده می‌شود. تست الکترومیوگرام می‌تواند بین ضعف واقعی و کاهش استفاده از عضلات به دلیل درد یا فقدان محرک تمایز قائل شود. همچنین این تست قادر به تشخیص منشاء اختلال عضلانی است. این تست مشخص می‌کند که منشاء اختلال از خود عضلات شروع می‌شود یا ناشی از اختلال عصبی است.



الکترومیوگرام چگونه انجام می‌شود؟
در طی الکترومیوگرام پزشک یا تکنیسین سوزن بسیار ظریفی که به عنوان الکترود عمل می‌کند را از طریق پوست وارد عضله می‌کند. پس از نصب الکترود از بیمار خواسته می‌شود که عضله را به آرامی به عنوان مثال با خم کردن بازو منقبض کند. با افزایش تدریجی نیرو فعالیت الکتریکی نیز ثبت می‌شود. این فعالیت را می‌توان به صورت بصری روی یک اسیلوسکوپ یا صفحه نمایش داد یا از طریق بلندگو به صورت شنیداری دریافت کرد. نتایج حاصل می‌توانند اطلاعاتی در خصوص توانایی عضله در پاسخ به تحریک عصبی فراهم سازند.

آیا تست EMG دردناک است؟
وقتی سوزن یا سوزن‌ها وارد می‌شوند، بیمار ممکن است ناراحتی جزئی مانند درد در زمان تزریق را احساس کند. پس از آن، ممکن است برای چند روز عضلات هدف حساس شوند یا درد را در آن‌ها احساس کنید. همچنین ممکن است کبودی جزئی مشاهده نمائید.

آزمایش سرعت هدایت عصبی چیست؟
تست سرعت هدایت عصبی که به آن مطالعه هدایت عصبی نیز گفته می‌شود، سرعت حرکت تکانه‌های الکتریکی در طول یک عصب را اندازه‌گیری می‌کند. این عمل اغلب همزمان با الکترومیوگرام و به منظور رد سایر علل یا تشخیص اختلالات عضلانی انجام می‌شود.

یک عصب سالم سیگنال‌ها را با سرعت و قدرت بیشتری نسبت به عصب آسیب‌دیده هدایت می‌کند. سرعت هدایت عصبی تحت تأثیر غلاف میلین قرار می‌گیرد. این غلاف پوشش عایقی است که عصب را احاطه کرده است.

بیشتر نوروپاتی‌ها به دلیل آسیب به آکسون عصب ایجاد می‌شوند. آسیب به غلاف میلین عصب نیز به ندرت منجر به نوروپاتی می‌شود. از تست سرعت هدایت عصبی برای تمایز بین اختلالات عصبی واقعی (مانند بیماری شارکو-ماری-توث) و بیماری‌هایی که طی آن‌ها عضلات تحت تأثیر عصب قرار می‌گیرند (مانند سندرم تونل کارپال) استفاده می‌شود.

هدف از تست NCV
این تست برای تشخیص آسیب عصبی یا اختلال عملکرد و تأیید تشخیصی خاص استفاده می‌شود. آزمون سرعت هدایت عصبی معمولاً می‌تواند آسیب فیبر عصبی (آکسون) را از آسیب غلاف میلین اطراف عصب متمایز کند. این امر در استراتژی‌های تشخیصی و درمانی مفید است.

آزمون سرعت هدایت عصبی چگونه انجام می‌شود؟
در طول آزمایش، الکترودهای پهنی در فواصل معینی روی اعصاب تحت بررسی قرار می‌گیرند. سپس یک جریان الکتریکی با شدت پایین برای تحریک اعصاب اعمال می‌شود.

سرعت انتقال تکانه‌های الکتریکی حاصله از طریق اعصاب زمانی مشخص می‌شود که تصاویر تکانه‌ها روی یک اسیلوسکوپ یا صفحه کامپیوتر به نمایش درآیند. اگر پاسخ بسیار آهسته‌تر از حالت عادی باشد، احتمال آسیب غلاف میلین وجود دارد. اگر پاسخ عصب به تحریک توسط جریان کاهش یابد اما سرعت هدایت نسبتاً طبیعی باشد این امر نشان‌دهنده‌ی آسیب به آکسون عصب است.



آیا آزمون سرعت هدایت عصبی موجب آسیب می‌شود؟
به طور کلی در طی آزمون حداقل ناراحتی وجود دارد زیرا میزان محرک الکتریکی ناچیز است و معمولاً به مقدار کمی توسط بیمار احساس می‌شود.

نوار عصب و عضله بیشتر برای تشخیص کدام بیماری‌ها انجام می‌شود؟
سندرم تونل کارپال: فشردگی عصب میانی در مچ دست
سندرم خروجی قفسه سینه: فشردگی شبکه بازویی در سطح شانه/قفسه سینه
گیر افتادن عصب اولنار: فشردگی عصب اولنار در آرنج
رادیکولوپاتی گردنی و کمری: فشردگی ریشه‌های عصبی پس از بیرون آمدن آن‌ها از نخاع
میوپاتی: بیماری‌های عضلانی
پلی نوروپاتی دیابتی: آسیب ناشی از دیابت بر اعصاب
نکاتی که باید قبل و بعد از انجام نوار عصب و عضله بدانید
در صورت داشتن باتری قلب یا مغز در بدن خود، ابتدا پزشک را مطلع کنید. بارداری مشکلی برای آزمایشات ایجاد نمی‌کند. نوار عصب و عضله را می‌توان برای نوزادان و کودکان نیز انجام داد. اگر بیماری مربوط به انعقاد خون دارید یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، باید پزشک خود را مطلع کنید. در صورت داشتن عفونت یا بثورات پوستی ممکن است متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان عمل را به تعویق بیندازد. در روز انجام آزمایش از محصولات چرب یا پودری روی پوست خود استفاده نکنید و در صورت امکان از هیچگونه لوازم جانبی مانند جواهرات استفاده نکنید.

ممکن است علائمی از قبیل خونریزی یا حساسیت در نقاطی که سوزن‌های الکترومیگرام وارد شده‌اند را مشاهده نمایید. این علائم حداکثر ظرف مدت چند روز فروکش می‌کنند. نوار عصب و عضله عوارض جانبی طولانی مدتی نخواهد داشت. تحویل گزارش تشخیصی نوار عصب و عضله مدتی طول خواهد کشید و مدت زمان آن در آزمایشگاه‌های مختلف متفاوت است.

ارتودنسی نامرئی



[ بازدید : 20 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

تاثیر پرداختن به جزییات خودکشی سلبریتی‌ها در افزایش خودکشی در جامعه

شنبه 21 اسفند 1400
17:37
ادمین

تاثیر پرداختن به جزییات خودکشی سلبریتی‌ها در افزایش خودکشی در جامعه

نوار مغر برای چیست

طبق آمار جهانی در سنین پایین‌تر و نوجوانی درصد خودکشی نسبت به بزرگسالان بالاتر است، چون مغز نوجوان آنچنان آینده خود را نمی‌بیند و مسائل را همان لحظه می‌بیند و ممکن است به خاطر درد عشق یا دردی که همان لحظه برایش پیش می‌آید بلافاصله تصمیم بگیرد که رهایی این زندگی بهتر است.


تاثیر پرداختن به جزییات خودکشی سلبریتی‌ها در افزایش خودکشی در جامعه
به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روان شناختی وزارت ورزش و جوانان درباره تاثیر خودکشی روی افراد گفت: به طور میانگین به دنبال هر خودکشی، ۶ نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و اگر خودکشی در محیط مدرسه یا کار اتفاق بیفتد، صدها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
"مریم نجابتیان" مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روان شناختی وزارت ورزش و جوانان درباره پدیده خودکشی و نقش رسانه در پیشگیری از آن اظهار داشت: زندگی یک موهبت است؛ نیرویی ناشناخته و اسرار آمیز، و باارزش‌ترین هدیه‌ای که به ما داده شده است، انسان به لحاظ تکامل مغز، نسبت به سایر موجودات قابلیت‌ها، استعداد و توانایی‌هایی دارد که برای رشد و کمال انسان نهادینه شده است. DNA هر انسانی به گونه‌ای برنامه ریزی شده که میل به زندگی و بقا وجود دارد، در نتیجه وقتی یک نفر سعی می‌کند خودش را بکشد، برعکس ذات و سرشت خود عمل می‌کند. تفاوتی که مغز انسان به لحاظ تکاملی با حیوانات دارد این است که برای زندگی معنی می‌سازد و زمانی که معنای زندگی‌اش را گم می‌کند دچار ناامیدی یا Hopelessness می‌شود. همه اینها باعث می‌شود که زمانی بعضی از افراد تصمیم به نابودی و عدم بقا در زندگی خود بگیرد.
درصد خودکشی در سنین نوجوانی نسبت به بزرگسالی بالاتر است
به گزارش ایلنا، نجابتیان ادامه داد: طبق آمار جهانی در سنین پایین‌تر و نوجوانی درصد خودکشی نسبت به بزرگسالان بالاتر است، چون مغز نوجوان آنچنان آینده خود را نمی‌بیند و مسائل را همان لحظه می‌بیند و ممکن است به خاطر درد عشق یا دردی که همان لحظه برایش پیش می‌آید بلافاصله تصمیم بگیرد که رهایی این زندگی بهتر است.

وی با بیان اینکه خودکشی اغلب به علت ناامیدی رخ می‌دهد، گفت: به طور کلی خودکشیSuicide رفتاری عمدی است که باعث مرگ فرد می‌شود. خودکشی اغلب به علت ناامیدی صورت می‌گیرد که علت آن اغلب به اختلالات روانی نظیر افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، شکست عشقی، اعتیاد به الکل، یا سوء مصرف دارو نسبت داده می‌شود.

مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روان شناختی وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: همچنین اغلب عوامل استرس‌زا مانند مشکلات مالی یا مشکلات ارتباط بین فردی در این میان نقش دارند. سالانه حدود ۸۰۰٬۰۰۰ تا یک میلیون نفر در جهان بر اثر خودکشی می‌میرند، و در واقع بعد از تصادفات جاده‌ای، خودکشی بالاترین آمار را در میان دلایل مرگ افراد بین ۱۵ تا ۲۹ سال در دنیا دارد.

احتمال خودکشی مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان است
نجابتیان گفت: میزان این کار در مردان بالاتر از زنان بوده و احتمال خودکشی مردان سه تا چهار برابر بیشتر از زنان است. تخمین زده می‌شود که هر سال در جهان ۱۰ تا ۲۰ میلیون اقدام به خودکشی غیرکشنده رخ می‌دهد. خودکشی براساس آمارهای بین‌المللی یکی از ده علت اصلی مرگ در بیشتر کشورهای دنیا است. رواج خودکشی علاوه بر موارد گفته شده با عواملی مانند درون‌گرایی، حفظ آبرو، عوامل خانوادگی، آسیب‌های اجتماعی، ضعف اعتقادات مذهبی و بی‌هنجاری مرتبط دانسته شده است.

وی افزود: معمولاً وقتی انسان‌ها خودشان را ناتوان و ناامید حس می‌کنند باید به چیزی ورای خودشان دست بیابند و داستانی در ذهنیت خودشان داشته باشند که آن‌ها را مصون نگه دارد. معمولا افراد خودشان را به ارزش‌های زندگی مثل فرزند خانواده، شغل و… متصل نگه می‌دارند در نتیجه به امید مسئله‌ای فراتر از آن چیزی که امروز در واقعیت عینی‌شان می‌بینند، دل می‌بندند.

مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روان شناختی وزارت ورزش و جوانان گفت: به طور مثال می‌گویند من وظیفه دارم بچه‌ام را بزرگ کنم یا از رنج پدر و مادرم آزرده می‌شوم و دیدگاهی پیدا می‌کنند که مثلاً بودن من فایده‌ای دارد، در واقع هر کسی ممکن است که در آن فضای ناتوانی به چیزی خودش را وصل کند.


گاهی افراد در اوج موفقیت خودکشی می‌کنند
نجابتیان خاطرنشان کرد: مواردی هم هست که گاهی از بیرون که به زندگی فرد نگاه می‌کنیم، زندگی بسیار فعال و خوبی دارد، خیلی پرتلاش و پرانگیزه است، کارهای مهم و جالبی در زندگی‌اش کرده، حتی یک شخصیت شناخته‌شده است و از دید عامه دلیلی برای خودکشی نیست، اما بعد ناگهان خودش را می‌کشد!

وی گفت: گاهی افراد در اوج موفقیت خودکشی می‌کنند، این نشان می‌دهد افسردگی و ناامیدی در لایه زیر آن بوده و آن‌ها فقط سعی می‌کردند که روی آن را با یک سری موفقیت‌های دیگر بپوشانند ولی فرد مسائلی داشته که نتوانسته آن را حل کند و دست به خودکشی می‌زند. عدم مهارت حل مسئله یکی دلایلی است که منجر به خودکشی می‌شود.

مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روان شناختی وزارت ورزش و جوانان گفت: افرادی که کنترل تکانه ندارند و وقتی با مشکلی برخورد می‌کنند توان مقابله با آن را ندارند و یا مهارت‌های مقابله‌ای ندارند، می‌توانند به خودشان و دیگران آسیب وارد کنند. در واقع بطور قطع و یقین روان شناسان، روان پزشکان و نورولوژیست‌ها هنوز نتوانسته‌اند پیش‌بینی کنند که چه کسی ممکن است، خودکشی کند.

به دنبال هرخودکشی، ۶ نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرند
وی درباره تاثیر خودکشی روی افراد گفت: آثار منفی روانشناختی و اجتماعی خودکشی بر خانواده و اجتماع قابل محاسبه نیست، به طور میانگین، به دنبال هرخودکشی، ۶ نفر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اگر خودکشی در محیط مدرسه یا کار اتفاق بیفتد، صدها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خودکشی فرد روی فرزندان، والدین، همسر، دوستان یا همکاران فرد تأثیر می‌گذارد. یک مطالعه در آمریکا نشان داد خودکشی یک فرد می‌تواند به طور غیرمستقیم تا ۱۳۵ نفر را تحت تاثیر قرار دهد.

نجابتیان گفت: وقوع خودکشی دارای پیش زمینه‌هایی است که وقتی بررسی می‌شود به این نتیجه می‌رسیم که عمدتا در افرادی که حمایت خانواده و گروه دوستان را داشته و دارای روابط اجتماعی مناسبی هستند، احتمال بروز خودکشی کم است. همچنین افرادی که دارای باورهای مذهبی هستند یا در جامعه مشارکت اجتماعی می‌کنند و دلبستگی‌های اجتماعی دارند، خودکشی در آن‌ها کمتر است. همچنین افرادی که در زندگی دچار افسردگی هستند و تحت نظرمشاور، روانشناس و روانپزشک قرار می‌گیرند کمتر به سمت خودکشی می‌روند.

تشریح نقش شبکه‌های اجتماعی و رسانه در مقابله با خودکشی
وی درباره نقش شبکه‌های اجتماعی و رسانه در مقابله با خودکشی گفت: شواهد حاکی از آن است که نحوه گزارش اخبار مرتبط با خودکشی بر میزان خودکشی نقش دارد. به تصویر کشیدن احساسات خودکشی در رسانه‌ها، می‌تواند به افزایش خودکشی‌های تقلیدی منجر شود.

نجابتیان افزود: آگاهی‌رسانی درباره خودکشی و اخبار آن درست مانند شمشیری دولبه است که باید بسیار هوشمندانه به آن پرداخته شود، چرا که گفتن بیش از اندازه از آن سبب می‌شود تا خانواده‌ها از آن متاثر شوند و برخی به‌ویژه جوانان به سمت خودکشی میل پیدا کنند.

او با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی کاملا مخاطب محور هستند، گفت: مخاطب محور بودن یعنی تقریبا مخاطب خودش تصمیم می‌گیرد اخبار را منتشر و پیگیری کند. وقتی یک قهرمان، یک سلبریتی یا فردی مشهور خودکشی می‌کند، انتشار اخبار و حواشی آن در شبکه‌های اجتماعی به امر خودکشی مشروعیت می‌بخشد و می‌تواند اقدام به خودکشی در میان سایر افراد را افزایش دهد و هم خصوصی بودن حریم فرد را زیر سوال می‌برد. بنابراین اولین گام پس از خودکشی فرد، بررسی خانواده، اطرافیان و دوستان اوست، چرا که احتمال وقوع خودکشی در نزدیکان و اطرافیان آن‌ها بسیار زیاد است.

رسانه‌های معتبر دنیا برای اخبار منفی دستورالعمل دارند
مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روان شناختی وزارت ورزش و جوانان گفت: انعکاس اخبار منفی نظیر خودکشی، خشونت، قتل و…باید تابع محدودیت‌هایی باشد. رسانه‌های معتبر دنیا برای اخبار منفی دستورالعمل دارند؛ اینکه این اخبار از منظر تصویر، ویدیو و متن چگونه باید منعکس شود.

نجابیتان گفت: سازمان بهداشت جهانی طی دستورالعملی به رسانه‌ها هشدار داده است که نباید اخبار و تصاویر خودکشی در صفحه اول یا در بخش عناوین مهم اخبار قرار بگیرند، زیرا تیترشدن این خبرها، می‌تواند موجب گسترش خودکشی در جامعه شود. رسانه به جای انتشار جزییات، باید خودکشی را به عنوان یک رفتار بیمار گونه نشان دهد که فرد به علت ناتوانی در مقابله با فشارهای زندگی از یک روش غیرمنطقی استفاده کرده است به نحوی که هشدار هم برای مردم داشته باشد، البته به زبان علمی و غیرمستقیم نتیجه‌اش باید پیشگیری و جلوگیری از تکرار آن‌ها و به حداقل رساندن آثار و عوارض منفی‌اش باشد.

وی اشاره کرد: در کنار انتشار این گونه اخبار با کمک کارشناسان و متخصصان امر باید توانمندسازی، آگاهی‌سازی و تحلیل اجتماعی ارائه کنند. البته رعایت این استانداردها به تدبیر رسانه‌ها بستگی دارد که چگونه این امر را مدیریت و ساماندهی کنند.

تاثیر پرداختن به جزییات خودکشی سلبریتی‌ها در افزایش خودکشی در جامعه
مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روان شناختی وزارت ورزش و جوانان درباره خودکشی افراد معروف گفت: وقتی کسی معروف می‌شود، یعنی بخش زیادی از جامعه این فرد را می‌شناسند و دارای جذابیتی است و موجبات انتخاب او به عنوان نماد و الگو فراهم شده است. یکی از مواردی که بسیار رایج شده است، رسانه‌ای شدن، بیان جزئیات کامل خودکشی و برگزاری مراسمات باشکوه برای سلبریتی‌ها است که می‌تواند بویژه در نوجوانان و جوانان که هویت آن‌ها هنوز شکل نگرفته، باعث افزایش خودکشی شود، زیرا خطر الگو قرار گرفتن برخی از این افراد معروف برای نوجوانان وجود دارد.

وی بیان کرد: شکوهمندسازی و پر و بال دادن و قهرمان‌سازی افرادی که خودکشی می‌کنند، در گروه‌های جوانان و نوجوانان که سطح الگوپذیری و جامعه‌پذیری بیشتری دارند و بُعد هیجانی و عاطفی آن‌ها نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر است، با تأثیرگذاری بیشتری همراه است.

نجابتیان ادامه داد: اقدام به پرداختن به جزییات خودکشی سلبریتی‌ها به نوعی تشویق کردن و اشاعه دادن آن در میان افراد است. البته عوامل بسیاری در هدایت افراد به سوی خودکشی تاثیرگذارند، اما گاه از خودکشی افرادی مشهور مانند سلبریتی‌ها می‌شنویم که بسیاری در آرزوی داشتن زندگی آن‌ها بودند. سلبریتی‌ها با وجود شهرت، پول و تمام چیزهای دیگری که در زندگی از آن‌ها برخوردارند در برابر خودکشی مصون نیستند، گاهی نیز به دلیل فشار روانی سنگینی که به آن‌ها وارد می‌شود، ناآگاهانه از مقدار زیادی مثلا آرام بخش استفاده می‌کنند که ممکن است حتی پشت آن اقدام، اصلا افکار خودکشی نباشد.

مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روان شناختی وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: هنگامی‌که کسی در جامعه خودکشی می‌کند، بویژه اگر دارای محبوبیت و یا به نوعی سلبریتی باشد خواه ناخواه بر جامعه تاثیر می‌گذارد و یکی از اثراتش این است که سبب به‌وجودآمدن و افزایش غم و تاثر اجتماعی در جامعه می‌شود. پرداختن با جزئیات کامل به خودکشی باعث می‌شود تا این اقدام برای جامعه عادی شود و آن‌ها احساس کنند که این موضوع عادی است و خودکشی افزایش یابد. متاسفانه زیاد پرداختن به خودکشی آن را از تابو خارج و به مقوله یادگیری تبدیل می‌شود.

برای کاهش خودکشی چه باید کرد؟
وی در پاسخ به این سوال که برای کاهش خودکشی چه کار باید کرد، گفت: به محض اینکه یک نفر در مورد خودکشی صحبت می‌کند حتما باید به مشاور مراجعه کند و جوانب احتیاط را در مورد او در نظر بگیرند. درست است که خودکشی یک رفتار تکانشی است، اما هیچ وقت بدون هشدار رخ نمی‌دهد. در زمینه پیشگیری از خودکشی باید فرهنگ‌سازی کرد و تاب‌آوری اجتماعی را بالا برد تا شاید بتوان در برابر آن تا اندازه‌ای ایستادگی کرد.

نجابتیان گفت: جامعه ما بسیار آسیب‌پذیر است و مشکلات زیادی دارد که برای هیچ‌یک از آن‌ها فکر و راه‌حلی اندیشیده نشده است. مردم در مورد بسیاری از آسیب‌ها از جمله خودکشی آگاهی کافی و لازم را ندارند که در این‌گونه موارد باید چه کنند و البته فرهنگ داشتن مشاور خانواده هم در جامعه نهادینه نشده است تا درصورت داشتن مشکل به روان‌شناس و مشاور مراجعه کنند.

مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روان شناختی وزارت ورزش و جوانان درباره اقداماتی که برای پیشگیری از خودکشی در جامعه می‌توان انجام داد، گفت: ایجاد نشاط و امید واقعی، آموزش مهارت‌های زندگی، بررسی روانشناسی رفتارها و شناسایی آسیب‌های اجتماعی و نیازهای روحی، روانی و مادی افراد می‌تواند کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: همچنین شکستن تابو و صحبت کردن در مورد این موضوع، آموزش مهارت‌های مقابله با فشارهای زندگی به نوجوانان و جوانان به ویژه در مدارس، شناسایی افراد در معرض خطر و حمایت از آن‌ها و برقراری ارتباط بلند مدت‌تر با این افراد، محدود کردن دسترسی به ابزارهای کشنده نیز از جمله این موارد است.

مدیر گروه برنامه ریزی مشاوره و خدمات روانشناختی وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: از بین بردن باورهای نادرست در مورد صحبت کردن راجع به خودکشی در پیشگیری از آن موثر است؛ این که صحبت کردن در مورد خودکشی باعث شکل‌گیری تفکرات اشتباه در ذهن افراد می‌شود نادرست است برعکس حرف زدن در مورد خودکشی می‌تواند تا حدی در بازگرداندن امید به افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند، موثر باشد.

نمایندگی برندهای ایمپلنت




[ بازدید : 21 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

کاربرد نوار عصب و عضله در تشخیص مشکلات پا

چهارشنبه 18 اسفند 1400
15:57
ادمین

کاربرد نوار عصب و عضله در تشخیص مشکلات پا

نوار عصب و عضله پا


ایران فوت مد

در بسیاری از آسیب‌های عصبی که منجر به بروز علائم گزگز، بی حسی، ضعف، عدم تعادل و درد در اندام‌های پا می‌شود، از تست عصب و عضله برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود. برخی از این شرایط شامل موارد زیر می‌باشند:

سیاتیک
بیماری سیاتیک به عارضه‌ای گفته می‌شود که در طی آن عصب سیاتیک (عصبی که از ستون فقرات خارج شده و در پشت پاها ادامه پیدا می‌کند) بیمار دچار آسیب شده و یا تحت فشار قرار گرفته باشد. این عارضه باعث احساس درد در کمر، لگن و بعضاً پشت ران‌ها شده و می‌تواند بی حسی، مور مور، سوزش و ضعف پا ایجاد کند. شایع‌ترین علت بروز این عارضه، فتق دیسک است. پس از تشخیص سیاتیک با استفاده از نوار عصب و عضله، اکثر افراد با مصرف دارو برای کاهش التهاب و همچنین فیزیوتراپی برای تقویت کمر، بهبود پیدا می‌کنند. در برخی از موارد نیز ممکن است عمل جراحی لازم باشد.

رادیکولوپاتی
رادیکولوپاتی یا پینچ عصبی به آسیب ریشه‌های عصبی نخاع گفته می‌شود. ریشه‌های عصبی از بین مهره‌های کمر عبور می‌کنند و ممکن است در این بین دچار فشار شده یا به اصطلاح پینچ شوند. رادیکولوپاتی بیشتر در نواحی گردن و پایین کمر اتفاق می افتد. این عارضه با بروز درد، ضعف، مور مور و بی حسی در گردن، دست‌ها، پایین کمر و یا پاها تشخیص داده می‌شود. فتق دیسک و خارهای استخوانی ازجمله شایع‌ترین علل بروز این عارضه هستند. یکی از روش‌های تشخیص رادیکولوپاتی، نوار عصب و عضله است. داروهای ضد التهاب و فیزیوتراپی می‌توانند به درمان این عارضه کمک کنند. در برخی از موارد ممکن است انجام عمل جراحی ضروری باشد.

نوروپاتی محیطی
نوروپاتی محیطی به معنی آسیب دیدن عصب‌هایی است که از مغز و نخاع به همه جای بدن کشیده می‌شوند. این عارضه معمولاً برای آسیب‌های عصبی در دست و پاها استفاده می‌شود. ازجمله علائم آن می‌توان به بی حسی، سوزش، مور مور شدن و درد اشاره کرد. دیابت یکی از اصلی‌ترین علل بروز نوروپاتی های محیطی است. ازجمله عوامل دیگر این عارضه می‌توان به بیماری‌های خود ایمنی، تومورها، وراثت و کمبودهای غذایی اشاره کرد. در بسیاری از موارد پزشکان علت اصلی بروز این عارضه را نمی‌دانند. درمان علت ایجاد کننده‌ی این عارضه با تشخیص زودهنگام می‌تواند مؤثر باشد. از داروهای مختلفی نیز به منظور کاهش علائم استفاده می‌شود.

دیستروفی یا تحلیل عضلانی
دیستروفی عضلانی (MD) یک بیماری مزمن است که به عضلات اسکلتی آسیب می زند. این عارضه باعث بروز ضعف پیشرونده ی پا و از دست رفتن کنترل حرکات خواهد شد. دیستروفی های عضلانی متشکل از 30 بیماری ژنتیکی مختلف هستند. شایع‌ترین نوع این عارضه در کودکی شروع شده و بیشتر پسران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پزشکان برای درمان دیستروفی عضلانی از روش‌های مختلفی استفاده کرده و به منظور کنترل علائم و بهبود عملکرد عضلات از دارو استفاده می‌کنند.

سندرم تونل تارسال
تشخیص سندرم تونل تارسال با نوار عصب و عضله
سندرم تونل تارسال در اثر فشرده شدن عصب تیبیال خلفی ایجاد شده و علائم آن ممکن است هرجایی در مسیر این عصب که از سطح داخلی مچ پا عبور می‌کند دیده شوند.

سندرم تونل تارسال شبیه به سندرم تونل کارپال بوده که در مچ دست رخ می‌دهد. هر دوی این عارضه‌ها در اکثر وارد شدن فشار به یک عصب در محیط بسته رخ می‌دهند.

شما می‌توانید برای کاهش التهاب و تسکین علائم فشار بر روی عصب، از داروهای ضد التهاب (ازجمله داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی) استفاده کنید. استراحت، استفاده از یخ، فشار و بالا نگه داشتن اندام می‌توانند به کاهش تورم و التهاب کمک کنند.

بیماری شارکو ماری توث
بیماری شارکو ماری توث (CMT) یک عارضه‌ی عصبی وراثتی است. این بیماری اعصاب حسی و حرکتی در اندام‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند باعث ضعف عضلانی در پاها، بدشکلی‌های کف پا، مشکل در راه رفتن و از بین رفتن حس پاها شود. ممکن است دست‌های بیمار نیز در مراحل بعدی بیماری تحت تأثیر قرار بگیرند. بیماری شارکو ماری توث در اکثر موارد در اثر به ارث رسیدن جهش‌های ژنتیکی ایجاد می‌شود. به دلیل آسیب‌های عصبی در این بیماری، نوار عصب و عضله می‌تواند برای تشخیص آن مؤثر باشد. فیزیوتراپی، کاردرمانی، وسایل ارتوپدی و عمل جراحی می‌توانند به مدیریت ناتوانی‌های ناشی از این بیماری کمک کنند.

اسکلروز آمیوتروفیک جانبی
اسکلروز آمیوتروفیک جانبی – ALS یا بیماری لو گریگ یک بیماری عصبی عضلانی پیشرونده است. ALS باعث ضعف عضلانی پاها و ناتوانی شده و درنهایت منجر به نارسایی تنفسی خواهد شد. متخصصین به درستی علت بروز این بیماری را نمی‌دانند. پزشکان با استفاده از داروهای مختلف روند آسیب زایی بیماری به اعصاب را کند کرده و علائم را کاهش می‌دهند تا کیفیت زندگی فرد بیشتر شود.

الکترومیوگرام (EMG) و تست سرعت هدایت عصبی (NCV)
الکترومیوگرام (EMG) و تست سرعت هدایت عصبی (NCV)
الکترومیوگرام نوعی تست عضله بوده که به طور غیرمستقیم اعصاب را نیز مورد آزمایش قرار می‌دهد. این آزمایش ممکن است توسط پزشکان مختلف تجویز شده ولی معمولاً توسط متخصص اعصاب و یا متخصص طب فیزیکی انجام می‌شود. این تست در مطب انجام شده و نیازی به بستری بیمار نخواهد بود. این تست نیازمند آمادگی قبلی نبوده و بین 30 دقیقه تا 2 ساعت زمان خواهد برد.

تجویز EMG ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. دلیل پزشک شما برای تجویز این تست معمولاً پیدا کردن آسیب‌های عصبی در بدن است. ضعف عضلات می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری‌های عصبی یا عضلانی بوده که الکترومیوگرافی می‌تواند برای تشخیص آن‌ها کمک کند. EMG روشی تشخیصی بوده و کاربرد درمانی ندارد.

نحوه‌ی انجام نوار عصب و عضله
این آزمایش معمولاً در دو بخش انجام می‌شود و در طی هر دو بخش، بیمار بر روی تخت و در کنار دستگاهی شبیه به رایانه دراز می‌کشد. در طی تست هدایت عصبی، شوک‌های الکتریکی کوتاهی به پای شما وارد می‌شوند تا سرعت هدایت جریان در اعصاب اندازه گیری شود. بدین منظور، الکترودهای کوچکی به نقاط مختلف پای شما متصل می‌شوند. در طی این تست ممکن است احساس مور مور داشته باشید ولی دردی احساس نخواهید کرد. ممکن است این آزمایش در اندام مختلف شما تکرار شده و اعصاب متفاوتی مورد بررسی قرار گیرند.

بخش دوم این تست با استفاده از سوزن انجام شده و عضلات به شکل دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این بخش، یک سوزن کوچک باریک وارد عضله‌ی در حال استراحت شده و به آرامی به سمت داخل می‌رود تا فعالیت عضله ضبط شود. دستگاه EMG این فعالیت را ضبط کرده و معمولاً صداهای به گوش رسیده از عضله را بلندتر می‌کند. ممکن است در هنگام وارد شدن سوزن به پوست درد خفیفی احساس شود ولی پس از آن بیشتر احساس فشار خواهید کرد. در طی این تست، هیچ دارویی از طریق سوزن تزریق نخواهد شد.

آماده سازی
آماده سازی برای تست بسیار ساده است. شما می‌توانید انواع خوراکی‌ها را خورده و داروهای خود را مصرف کنید. در صورتی که از داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنید باید درمانگر خود را مطلع سازید چراکه وارد شدن سوزن به عضله‌ی شما ممکن است باعث خونریزی شود. در صورت استفاده از هر دارویی، قبل از انجام تست تکنسین مربوطه را مطلع سازید. به منظور راحتی بیشتر، بهتر است لباس گشاد بپوشید. برای انجام این تست نیازی به بی حسی نیست ولی ممکن است به شما توصیه شود قبل یا بعد از انجام تست یک قرص آسپرین، استامینوفین و یا مسکن‌های ضعیف دیگر را مصرف کنید. در اکثر موارد می‌توانید پس از انجام تست رانندگی کرده و نیازی به همراه نخواهید داشت.

نتیجه
نتیجه‌ی آزمایش به پزشک تجویز کننده‌ی تست داده خواهد شد. نتیجه‌ی آزمایش معمولاً در روز انجام آماده نیست چراکه محاسبات بیشتری باید بر روی آن انجام شوند.

درمان مشکلات پا پس از تشخیص با نوار عصب و عضله
در موارد شدید که روش‌های درمانی محافظه کارانه پس از 4 تا 6 ماه نتیجه‌ای نداشته‌اند، می‌توان از عمل جراحی استفاده کرد. برای این کار محل درد یا آسیب شناسایی شده و برش‌هایی در پاراتنون ایجاد می‌شوند. در صورت آسیب‌های شدید، ممکن است به پیوند تاندون برای ترمیم بافت نیاز باشد. پس از عمل جراحی، مدت زمان بی حرکت بودن به اندازه‌ی آسیب ترمیم شده و نحوه‌ی انجام جراحی بستگی خواهد داشت. معمولاً بیمار باید به مدت 2 تا 6 هفته بی حرکت باشد.

ایمپلنت دندان فوری



[ بازدید : 31 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

در نوار عصب و عضله چه چیزی مشخص می‌شود؟

سه شنبه 17 اسفند 1400
18:26
ادمین

در نوار عصب و عضله چه چیزی مشخص می‌شود؟

نوار عصب و عضله چیست


(اخبار رسمی): اعصاب محیطی از سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) خارج شده و به سمت اندام‌ها (دست و پا) می‌آیند و در کنترل عضلانی و درک حسی بدن نقش دارند. این اعصاب محیطی عضلات سیگنال‌های الکتریکی دارند که با ثبت این سیگنال‌ها می‌توان اعصاب سالم را از انواع آسیب دیده افتراق داد.


در نوار عصب و عضله چه چیزی تشخیص داده می شود؟

گرفتن نوار عصب و عضله توسط دکتر پریسا یوسف فام متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

نوار عصب و عضله می‌تواند لازم بودن یک جراحی و حتی نوع و شکل جراحی را مشخص کند
همیشه برای بیماران این سوال وجود دارد که نوار عصب و عضله خود را کجا باید بگیرند؟ متخصص طب فیزیکی شخصی است که می‌تواند در این زمینه کمک کند و گرفتن این نوار جز تخصص‌های او است.


روش ثبت این سیگنال‌ها نوار عصب و عضله است که در زیر به آن پرداخته می‌شود:

نوار عصب و عضله برای چه کسانی انجام می‌شود؟

گزگز و بی حسی و کرختی در دست و پا
گرفتگی عضلانی اندام‌ها
ضعف قدرت عضلانی و تحلیل عضلات اندام‌ها
دیسک‌های گردن و کمر

آسیب اعصاب محیطی مثل درگیری شبکه بازویی و کمری درگیری سیاتیک

نوار عصب و عضله چه مواردی را می‌تواند مشخص کند؟


وجود مشکل در عصب و عضله
وجود آسیب در مسیر اعصاب و تعیین محل آسیب برای اقدامات جراحی
علت و شدت آسیب
وجود درگیری در ریشه عصب که مجاور دیسک‌های گردنی و کمری هستند
میزان پاسخ و بهبودی عصب بعد از اقدامات درمانی
اختلاف بین علل عصبی و عضلانی بیماری‌ها
تعیین انواع مادرزادی بیماری‌های عصبی از انواع اکتسابی آنها

دندانپزشکی دیجیتال




[ بازدید : 19 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

بهبودیافتگان از کرونا تا یکسال بعد با خطر ابتلا به افسردگی و اختلالات خواب مواجه خواهند شد

يکشنبه 15 اسفند 1400
13:05
ادمین

بهبودیافتگان از کرونا تا یکسال بعد با خطر ابتلا به افسردگی و اختلالات خواب مواجه خواهند شد

درمان اختلالات خواب


مطالعه انجام شده روی سوابق سلامتی میلیون‌‌ها آمریکایی نشان می‌دهد ابتلا به کرونا خفیف یا شدید می‌تواند خطر ابتلا به اضطراب،‌ افسردگی، اختلالات خواب، اختلال مصرف مواد مخدر،‌ زوال شناختی و اختلالات خواب را تا حدود یک سال پس از ابتلا به این بیماری تا 50 درصد افزایش دهد.


بهبودیافتگان از کرونا تا یکسال بعد با خطر ابتلا به افسردگی و اختلالات خواب مواجه خواهند شد


گروه دانش "تیتریک"؛ در این تحقیق پرونده سلامتی حدود 150000 نفر مبتلا به کووید-19 که بین مارس 2020 تا ژانویه 2021 بیماری آنها تشخیص داده شده، با وضعیت دو گروه کنترل شامل بیش از پنج میلیون نفر مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان ابتلا به بیماری‌های مختلفی شامل افسردگی، اختلالات اضطراب یا استرس، مشکلات خواب، زوال عقل، خستگی، اختلالات مصرف مواد مخدر و اعتیاد به مواد افیونی را مورد بررسی قرار دادند.


محققان دریافتند بیش از 18 درصد از بیماران مبتلا به کووید در یک سال پس از بهبودی از کرونا حاد، یک یا چند مورد از مشکلات سلامت روانی را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که در حدود 12 درصد گروه‌های کنترل، چنین وضعیتی داشتند. این بدان معنا است که افراد مبتلا به کووید بیش از 50 درصد بیشتر از افرادی که دچار کرونا شده‌اند، در معرض مشکلات سلامت روان هستند.


کرونا و ابتلا به بیماری‌های مربوط به سلامت روان


به صورت کلی مطالعات مختلف حاکی از آن است که طی بیش از دو سال گذشته، همه گیری کرونا تاثیر روانی بسیاری روی زندگی افراد گذاشته است. با این وجود مطالعه اخیر می‌گوید در حالی که در شرایط کنونی تقریبا اکثر افراد از همه گیری کرونا به ستوه آمده و مشکلات بسیاری را به دلیل همین شرایط گذرانده‌اند،‌ اما افرادی که به کووید-19 مبتلا شده‌اند تحت فشار بیشتری بوده و این بیماری حتی می‌تواند روی سلامت روان آنها تاثیرگذار باشد.


مطالعه جدید برگرفته از تجزیه و تحلیل مشابه انجام شده توسط Al-Aly و همکارانش است که اخیرا به بررسی رابطه بین کرونا و عوارض قلبی عروقی پرداخته است. مطالعه قبلی در نشریه Nature Medicine منتشر شد که نشان می‌داد نجات یافتگان از کرونا 55 درصد بیشتر احتمال دارد که به بیماری قلبی عروقی جدی، پس از بهبودی دچار شوند.

روانشناس جنت اباد شمالی



[ بازدید : 13 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

نوار عصب و عضله چیست ؟

شنبه 14 اسفند 1400
16:20
ادمین

نوار عصب و عضله چیست ؟


نوار عصب عضله

نوار عصب و عضله می‌تواند روش تشخیصی مناسبی برای بیماری هایی از قبیل دیسک کمر ,دیسک گردن , ام اس و …. باشد.بسیاری از اوقات لازم است عصب‌های بدن نیز مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند.


به گزارش برنا، نوار عصب و عضله می‌تواند روش تشخیصی مناسبی برای بیماری هایی از قبیل دیسک کمر ,دیسک گردن , ام اس و …. باشد.بسیاری از اوقات لازم است عصب‌های بدن نیز مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند. عصب‌ها در تمام نقاط بدن وجود دارند و مانند یک رشته سیم به یکدیگر و در انتها به مغز متصل هستند در بعضی از بیماری ها اعصاب میتوانند دچار آسیب شوند , به همین دلیل بررسی این تست تشخیصی مغز و اعصاب کمک شایانی به متخصصین داخلی مغز و اعصاب در تشخیص بیماری ها و درمان بهتر می کند.

نوار عصب عضله چیست؟
عصب‌ها، رشته‌های الکترونیکی هستند که با استفاده از امواج الکتریکی، انواع پیام‌ها را از مغز به اندام‌ها و بالعکس می‌رسانند. به دلیل همین مکانیسم عملکرد، به راحتی می‌توان با استفاده از دستگاه‌های الکتریکی، عملکردشان را ارزیابی کرد. یکی از این ابزار سنجش عملکرد سیستم عصبی، تست نوار عصب و عضله است. این تست در واقع از دو بخش تست عصب و تست عضله تشکیل شده و در کلینیک مغز و اعصاب و توسط پزشک داخلی مغز اعصاب انجام می‌گردد.

نوار عصب و عضله

تست عصب و عضله چگونه انجام می‌شود؟
دستگاه نوار عصب و عضله یک دستگاه ارسال،دریافت و ثبت امواج الکترومغناطیسی است. این دستگاه از یک پردازنده و تعدادی الکترود فلزی سوزنی تشکیل شده است. برای انجام تست، دو سوزن را در ابتدا و انتهای مسیر عصب مورد مطالعه وارد پوست می‌کنند و یک سیگنال ضعیف را وارد می‌نمایند. مدت زمانی که سیگنال از نقطه اول به الکترود دوم می‌رسد، توسط دستگاه خوانده و بررسی می‌شود.‌ همانطور که گفته شد، نوار عصب و عضله از دو بخش تست عصب یا EMG و تست عضله یا NCV تشکیل می‌شود. در بخش عصب، هدف پایش نحوه و کیفیت انتقال پیام‌های عصبی در شبکه‌ی رشته‌های عصبی بدن است؛ در این آزمایش سیگنال‌هایی در عصب‌ها ارسال می‌شود تا قدرت و سرعت این سیگنال‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در تست عضله، پزشک شما قصد دارد رفتار انقباضی و انبساطی عضلات را مورد بررسی قرار دهد. حرکات عضلات در بدن در تعامل با سیگنال‌های عصبی انجام می‌شود. درصورتی که اختلال یا بیماری عصبی عضلانی داشته باشید، این عملکرد عضلانی به درستی انجام نخواهد شد.

تست نوار عصب عضله برای چه کسی تجویز می‌شود؟
درصورتی که علت مراجعه‌ی شما به پزشک به تشخیص او یک مشکل عصبی یا عضلانی باشد، احتمالا این تست را برایتان تجویز خواهد کرد. اولین عضوی که برای تشخیص آن نوار عصب و عضله توصیه می‌شود، دیسک است. افراد مبتلا به دیسک گردن و دیسک کمر عموما به لحاظ سیستم عصبی نیز دچار مشکل می‌شوند. تجویز نوار عصب و عضله دیسک کمر و گردن ممکن است به تناسب محل درگیری از دست یا پا یا عضله دیگری انجام شود. انحراف دیسک‌ها ناشی از بیماری آرتروز و ساییدگی دیسک‌ها بر روی هم می‌تواند به عصب یا اعصاب آن ناحیه آسیب وارد کند که نتیجه‌ی این آسیب، احساس درد شدید در اندام‌های در ارتباط با دیسک مانند دست، پا و لگن و احساس خواب رفتگی، سوزش و سوزن سوزن شدن است. درصورتی که بیمار مبتلا به آرتروز چنین علائمی را نیز تجربه کند، ممکن است پزشک برای بررسی وضعیت اعصاب، نوار عصب و عضله را توصیه نماید. به علاوه بیمارانی که دارای علائمی چون سوزن سوزن شدن قسمتی از بدن، احساس ضعف غیر عادی در عضله، درد و گرفتگی ماهیچه‌ها و درد در اندام‌ها هستند، برای تشخیص علت بیماری مورد بررسی توسط نوار عصب و عضله قرار می‌گیرند؛ بررسی این بیماران می‌تواند علت بیماری را روشن کند. یا بیمارانی که در جریان تصادفات و سوانح به اعصاب اندام‌هایشان آسیب وارد شده نیز برای بررسی شدت و محل آسیب عصبی نیاز به گذراندن این تست دارند.

مزایای تست نوار عصب عضله چیست؟
علت بسیاری از بیماری‌ها ممکن است مشکلات غیر عصبی باشد که استفاده از این آزمون می‌تواند وجود بیماری عصبی عضلانی را رد کند. از جمله این بیماری‌ها دیابت است. دیابت می‌تواند منجربه التهاب عصبی شود که علائم آن بسیار شبیه به دیسک است. همچنین بیماری‌هایی چون سندروم تونل کارپال، مشکلات عضلانی، بیماری‌های عصبی چون میاستنی گراویس، ALS با استفاده از تست مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با توجه به نتیجه، بتوان تصمیم درستی در رابطه با نحوه درمان بیماری اتخاذ نمود. استفاده از این تست به پزشک کمک می‌کند تا با شناسایی علت عارضه، محل دقیق وقوع آن و شدت مسئله، تشخیص صحیحی داشته باشد، از عمل‌های جراحی غیر ضروری جلوگیری می‌شود و بسیاری از بیماری‌هایی که با مشاهده‌ی علائم مورد احتمال بود، رد می‌شوند.

آمادگی مورد نیاز برای انجام تست نوار عصب و عضله
بهتر است پوست ناحیه مورد بررسی کاملا تمیز باشد تا الکترودها به خوبی در جای خود قرار بگیرند و خروجی صحیحی داشته باشند. پس بهتر از قبل از تست، استحمام کنید و از مصرف هرگونه مواد آرایشی و بهداشتی خودداری نمایید. در طول تست از زیورآلات فلزی استفاده نکنید و تلفن همراه خود را خاموش نمایید. درصورتی که داروی خاصی مانند داروهای رقیق کننده خون و پیریدوستیگمین مصرف می‌کنید یا دچار بیماری‌هایی مثل کم‌خونی، هموفیلی، مشکلات کلیه، ریوی، ایدز، نارسایی کلیه و کبد، بیماری قلبی یا هرگونه عفونت و التهاب هستید، حتما پزشک را در جریان قرار دهید؛ چون برخی از این موارد می‌توانند نتیجه تست را تحت الشعاع قرار دهند. همچنین در زمان تجویز تست بهتر است در مورد رژیم غذایی و داروهای مصرفی خود با پزشکتان صحبت کنید تا اگر لازم باشد پیش از انجام تست، مصرف آن‌ها را قطع نمایید.

عوارض تست نوار عصب و عضله
این تست یک روش کاملا غیرتهاجمی است که صرفا با استفاده از یک سری سیگنال‌های ضعیف الکترومغناطیسی کار می‌کند. به همین دلیل انجام آن اثرات منفی برای شما نخواهد داشت و تمامی افراد در هر سنی می‌توانند آن را انجام دهند . و در صورتی که توسط بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب تهران انجام شود هیچ عوارضی ندارد.



[ بازدید : 21 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

تجهیز بیمارستان اسلام آبادغرب به دستگاه نوار مغزEEG

چهارشنبه 11 اسفند 1400
15:47
ادمین

با اهدای بانوی نیکوکار شمسی گلمحمدی(میناشی) صورت گرفت؛
تجهیز بیمارستان اسلام آبادغرب به دستگاه نوار مغزEEG


نوار عصب دست

مرصاد نیوز: بیمارستان امام خمینی اسلام آبادغرب به یک دستگاه نوار مغزEEG با اهدای بانوی نیکوکار شمسی گلمحمدی(میناشی) تجهیز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، به نقل از اسلام آباد خبر ، صبح امروز با حضور مسئولین شهرستان و بانوی نیکوکار شمسی گلمحمدی(میناشی) در بیمارستان امام خمینی(ره) اسلام آبادغرب از دستگاه نوار مغزEEG اهدایی ایشان رونمایی شد.

سیروس عبدی معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری اسلام آبادغرب ضمن تقدیر از اقدامات خیرخواهانه این بانوی نیکوکار گفت: کارهای ایشان نماد و الگویی برای خیرین است و فراموش ناشدنی ست و امید است شرایطی فراهم شود تا از ظرفیت چنین خیرین ارزشمندی بیشتر برای خدمت به مردم و توسعه و پیشرفت زادگاهش استفاده شود.

دکتر محمدرضا نادری رئیس شبکه بهداشت و درمان اسلام آبادغرب با تقدیر از خیر نیک اندیش گفت: خانم گلمحمدی(میناشی) از ابتدای کرونا در کنار جهادگران سلامت شهرستان بوده و چندین مرحله لوازم و تجهیزات به کادر درمان بیمارستان اهداء نموده اند.

وی افزود: بیمارستان امام خمینی این شهرستان، برای اولین بار به دستگاه نوار مغزEEG (پرتابل قابل حمل) از سوی خیر ارزشمند سرکار خانم شمسی گلمحمدی(میناشی) به یاد مرحوم محمد هاشمی تجهیز شده است.






دکتر نادری با بیان اینکه کاربرد این دستگاه در تشخیص تشنج بیمارهای مغز و اعصاب، سالمندان و اطفال می باشد، افزود: برای خرید این دستگاه در مجموع 180 میلیون تومان هزینه شده که 150 میلیون تومان برای خرید دستگاه و30 میلیون تومان نیز برای تجهیزات جانبی هزینه شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان اسلام آبادغرب گفت: بیش از 50 پزشک متخصص در شهرستان خدمت می کنند و بیمارستان امام(ره) این شهر بعنوان قطب درمانی غرب کشور به مردم خدمت رسانی می کند اما از لحاظ تجهیزات کمبودهای فراوانی داریم که در حال رایزنی هستیم که با کمک خیرین ارجمند از جمله بانوی نیکوکار شمسی گلمحدی(میناشی) این کمبودها رفع شود.

در خاتمه مراسم جمعی از پرستاران و جهادگران سلامت بیمارستان امام(ره) اسلام آبادغرب با اهدای گل از خیر ارزشمند بخش سلامت خانم گلمحمدی (میناشی) قدردانی نمودند.

این بانوی نیکوکار این دستگاه نوار مغزEEG را به یاد "محمد هاشمی" از کارگران زحمتکش که بر اثر تومور مغزی جان باخته اهداء کرد.

دندان مصنوعی




[ بازدید : 16 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

خواب خوب و سلامت روان

سه شنبه 10 اسفند 1400
14:27
ادمین

خواب خوب و سلامت روان

نوار مغز برای تشخیص اختلال خواب

میگنا

گرم نگه داشتن محیط اتاق خواب می تواند در کاهش دمای بدن اختلال ایجاد کرده و شما را بیدار نگه داردخوابیدن بر مبنای یک برنامه منظم که با زمان ‌بندی زندگی شما همسو باشد، می ‌تواند به شما کمک کند تا در زمان‌های چالش برانگیز، مثبت و از نظر عاطفی سالم بمانید

خواب خوب و سلامت روان
به گفته محققان اقداماتی وجود دارد که می توانیم برای محافظت از خواب و حفظ انرژی خود انجام دهیم. پژوهشگران چند قدم ساده و موثر برای محافظت از خواب و حفظ انرژی فیزیکی و عاطفی که به آن نیاز داریم را پیشنهاد می کنند.

اگر در حال حاضر دچار کمبود انرژی هستید می توانید راه کارهای زیر را برای خوب خوابیدن و حفظ انرژی خود انجام دهید. در ابتدا باید بدانید که روال خواب شما از انرژی عاطفی شما محافظت می کند.

به گفته محققان ثبات، پایه و اساس روال یک خواب سالم است. هرچه برنامه خوابتان منظم تر باشد، راحت تر به خواب می روید و در طول شب بهتر استراحت کرده و در طول روز سرحال تر بوده و انرژی بیشتری دارد.بنابراین سعی کنید تا برنامه خواب و بیداری خود را به درستی تقویت کنید که بدن شما را در بهترین حالت خود حفظ کند.

به یاد داشته باشید که روال خواب را می توان به عنوان یک محافظ قدرتمند برای خلق و خو درنظر گرفت.

یکنواختی خواب تأثیر فوق العاده ای بر خلق و خوی شما دارد. خوابیدن بر مبنای یک برنامه منظم که با زمان ‌بندی زندگی شما همسو باشد، می ‌تواند به شما کمک کند تا در زمان‌های چالش برانگیز، مثبت و از نظر عاطفی سالم بمانید.

بر اساس تحقیقات انجام شده، خواب نامنظم به اندازه کمبود خواب یک عامل خطر مهم برای افسردگی است. برنامه ‌های خواب نا منظم منجر به کم خوابی شده و خطر افسردگی و اضطراب را افزایش داده و توانایی ما را برای مدیریت موثر استرس مختل می‌ کند.

حفظ یک برنامه منظم خواب و بیداری به حفظ ریتم های شبانه روزی کمک می کند و بر خلق و خو و تنظیم هیجانی تأثیر مثبت می گذارد. فراموش نکنید، فصل ها خود می توانند بر روال خواب تاثیر گذار باشند. روزهای کوتاه و شب های طولانی فصل های سرد باعث افزایش تولید ملاتونین در روز می شود که باعث احساس خستگی و تنبلی بیشتر می شود.

در ادامه هورمون ‌های تولید شده در ساعات روشنایی روز از جمله سروتونین کاهش می ‌یابد و این هورمون تقویت ‌کننده خواب و خلق و خو، کمتر در ماه‌های تاریک زمستان تولید می ‌شود.

به گفته محققان سعی کنید اتاق خواب ها همیشه را تمیز نگه دارید. این امر یک راه ساده و ملموس برای تأثیر فوری و مستقیم بر میزان خواب است. تمیز نگه داشتن اتاق خواب از خاک، گرد و غبار، میکروب ها و زباله ها به جلوگیری از آلرژی های تحریک کننده که با استراحت شبانه تداخل دارند، کمک می کند. یک اتاق خواب تمیز همچنان از شما در برابر تحریکات پوستی که خواب را مختل می ‌کند محافظت کرده و به شما کمک می ‌کند هنگام استراحت بهتر نفس بکشید.

همچنین کارشناسان معتقدند که دمای مناسب هوای محیط داخلی برای خواب الزامی است. گرم نگه داشتن محیط اتاق خواب می تواند در کاهش دمای بدن اختلال ایجاد کرده و شما را بیدار نگه دارد.

با غذا خوردن در فواصل معین انرژی و تمرکز ذهنی خود را افزایش دهید. این امر انرژی ذهنی و جسمی را تقویت کرده و سیستم ایمنی را برای مبارزه با بیماری ها آماده می کند. این اتفاق همچنین بر ریتم های شبانه روزی که تاثیر زیادی بر خواب و خلق و خوی شما دارد، تاثیر مثبت خواهد داشت. به علاوه، کمک بسیار خوبی برای حفظ وزن سالم است.

پژوهشگران در انتها توصیه می کنند که از فعالیت های بدنی کوتاه مدت استفاده کنید تا انرژی خود را به طور مداوم در طول روز در جریان قرار دهید. سطح انرژی روزانه ما حتی در بهترین زمان ها دچار نوسان می شود.

در نهایت، در کنار مراقبت از خودتان، به وجودتان اهمیت داده و با خودتان مهربان باشید. به یاد داشته باشید که از راهکارهای گفته شده برای بالابردن انرژی، آرامش، استراحت و احساس راحتی در زندگی خود استفاده کرده و با خودتان ملایم باشید.

لمینت سرامیکی دندان




[ بازدید : 16 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

جراحی بسته دیسک کمر: مزایا و معایب

دوشنبه 9 اسفند 1400
18:03
ادمین

جراحی بسته دیسک کمر: مزایا و معایب


نوار عصب عضله برای دیسک کمر


به طور کلی، هدف از انجام عمل جراحی بسته دیسک کمر، ثابت نگه داشتن استخوان های مهره ای و کم کردن فشار وارد شده روی عصب های نخاعی می باشد. این عمل اغلب در نتیجه به وجود آمدن یک وضعیت مانند دیسک های بیرون زده می باشد.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام دکتر مویدنیا، در میان فواید موجود برای انجام عمل بسته دیسک کمر، آسیب وارد شده کمتر به عضلات و بافت های نرم، درد کمتر پس از انجام عمل جراحی، مدت زمان بهبودی سریع تر و بازگشتن به فعالیت های روزانه، وجود دارد.

عمل جراحی بسته دیسک کمر چیست؟
عمل جراحی بسته دیسک کمر یک روش برای انجام عمل جراحی می باشد. در یک روش "سنتی" برای عمل جراحی باز، جراح شما یک شکاف طولانی (بریدگی) روی پوست شما ایجاد می کند. برای اینکه جراح شما بتواند به طور واضح محل انجام عمل جراحی را مشاهده کند، تعداد زیادی از عضلات و بافت های نرم پراکنده شده در اطراف، یا باید از سر راه کنار زده شده، یا از روی استخوان برداشته شوند.

عمل جراحی ستون فقرات با لیزر
جراحی بسته دیسک کمر: مزایا و معایب

عمل جراحی لیزری دیسک کمر به فرآیندی گفته می شود که در آن یک شکاف کوچک ایجاد شده و از یک لیزر در بخشی از فرآیند برای برداشتن برخی از بافت های دیسک استفاده می گردد. هدف اصلی از انجام این فرآیند، کم کردن فشار وارده روی عصب فشرده می باشد.

مزایا:
بیشتر بیماران می تواند در همان روز انجام فرآیند به خانه بروند.
در بعضی مواقع، شرایط نخاعی کوچک می توانند با موفقیت مشخص گردند.
این فرآیند نیاز به ایجاد یک شکاف با طول کمتر از یک اینچ خواهد داشت.
معایب:
عمل جراحی ستون فقرات با لیزر ممکن است فقط بخشی از مشکل را برطرف کند، و این امر منجر به ایجاد علائم باقی مانده یا علائم تکرارشونده خواهد شد.
حرارتی که از جانب لیزر به وجود می آید، پتانسیل آسیب رسانی به عصب های نزدیک و ایجاد دردهای احتمالی بیشتر را دارد.
تزریق استروئیدی اِپیدورال
جراحی بسته دیسک کمر: مزایا و معایب

افزایش محبوبیت در تزریقات استروئیدی اِپیدورال در طی سال های گذشته بیشتر توسط طبیعت موجود در بسته این فرآیند فعال شده است. اغلب اوقات این درمان به عنوان یک ضرر برای انجام عمل جراحی کلاسیک انتخاب می شود. برخی گفتارها، با این حال، ادعا دارند و بر عقیده خود پافشاری می کنند که امنیت یا تأثیرگذاری برای انجام این تزریقات سوال برانگیز می باشد، در حالی که دیگران به شدت به قدرت آن ها معتقد هستند.

مزایا:
بیمارانی که از این تزریقات سود می برند، می توانند از کاهش درد در پاهای خود نیز سود ببرند. این مورد بخصوص همراه با انجام درمان فیزیکی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
افرادی که از درد پا رنج می برند، به احتمال زیاد از قدرت های تسکین درد ناشی از انجام این تزریقات، در مقایسه با بیماران با کمردرد، بیشتر بهره مند خواهند شد.
معایب:
با توجه به آنالیز انجام شده در۲۳ آزمایش شامل ۲۰۰۰+ بیمار، فرآیند تزریقات استروئیدی اِپیدورال تغییرات مثبت کوچک و بسیار ناچیزی را در زمینه معلولیت پا در کوتاه مدت ایجاد می کند.
ریسک بالاتری برای ایجاد شکستگی و زوال اسکلت در نتیجه تزریقات استروئیدی وجود خواهد داشت و باعث ایجاد آلودگی ناشی از عفونت خواهد شد.
حذف با بسامد رادیویی در ناحیه کمر
روش حذف با بسامد رادیویی در ناحیه کمر، به فرآیندی گفته می شود که در آن از امواج رادیویی برای متوقف کردن شاخه عصبی داخلی در ناحیه کمر و ارسال سیگنال های درد از مفصل فاسِت آسیب دیده به مغز، استفاده می گردد.

مزایا:
برای افرادی که نمی توانند فعالیت های روزانه یا کاری خود را به دلیل داشتن درد انجام دهند، فرآیندی مانند نوروتومی فرکانس رادیویی می تواند عاملی بسیار مؤثر در نظر گرفته شود. در صورت تأثیرگذار بودن، این فرآیند ممکن است به افراد اجازه دهد تا به سر کار خود برگشته و کارهای اساسی روزانه خود، مانند راه رفتن بدون درد شدید را انجام دهند.
نتایج حاصل از انجام درمان فرکانس رادیویی می تواند تا یک یا دو سال پایدار بماند. این امر باعث می شود تا روش ذکر شده نسبت به تزریقات استروئیدی (یک درمان رایج دیگر برای درد کمر و مفصل SI)، جذاب تر باشد.
معایب:
انجام عملیات برداشتن ضایعات به وسیله فرکانس های رادیویی، قبل از این که درد را بهتر بکند، باعث بدتر شدن آن خواهد شد. هفته اول پس از انجام فرآیند می تواند به دلیل وجود درد و ورم، بسیار سخت باشد. بعضی از بیماران که از این روش درمانی استفاده کرده اند، گزارش می دهند که برای احساس هر گونه تأثیرات مثبت، یک تا دو ماه زمان لازم می باشد.
بعضی از بیماران که از این فرآیند درمانی بهره مند می شوند، هیچ گاه تسکین درد را احساس نخواهند کرد. بعضی از افراد، حتی در صورت درست انجام نشدن فرآیند و آسیب دیدن کامل عصب هدف قرار گرفته شده، درد بیشتری را احساس خواهند کرد و این امر باعث می شود تا خروجی سیگنال درد ناشی از آن افزایش پیدا کند.
تزریقات در مفصل فاسِت
یک تزریق فاسِت یا تزریق در مفصل فاسِت، یک تزریق ستون فقراتی از بی حس کننده و کورتیکواستروئید به درون یک یا تعداد بیشتری از مفصل های فاست (شکل ۱) می باشد. استفاده از بی حس کننده، تسکین درد موقتی را ارائه خواهد داد.

مزایا:
کم کردن التهاب و درد موجود در مفصل فاسِت یا مفصل ها
معایب:
معایب تزریق مفصل فاسِت شامل درد افزایشی، خونریزی، عفونت، سردرد، آسیب دیدن عصب ها یا بافت ها، و/یا واکنش آلرژیک نسبت به دارو می باشد.

روکش زیرکونیا



[ بازدید : 20 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]

تاثیر کدو سبز بر بهبود عملکرد مغز

يکشنبه 8 اسفند 1400
13:33
ادمین

تاثیر کدو سبز بر بهبود عملکرد مغز


نوار مغز چه چیزی را نشان میدهد

اقتصادنیوز: کدو سبز خواص مفید زیادی دارد.
تاثیر کدو سبز بر بهبود عملکرد مغز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، انتخاب خوراکی‌های کم‌کالری اما سرشار از ریزمغذی‌ها یکی از اصول موفقیت رژیم لاغری و کاهش وزن است. کدو سبز یکی از این خوراکی‌هاست که گنجاندن آن در رژیم غذایی علاوه بر فواید بسیار بر بدن به کاهش تدریجی وزن کمک ‌می‌‌کند.



هر 100 گرم کدو سبز، 17 کیلوکالری دارد و می‌توان از این خوراکی‌ کم‌کالری در انواع غذاها استفاده کرد. کدو سبز متابولیسم بدن را تسریع می‌کند و موجب تسریع چربی‌سوزی می‌شود و در واقع، سطح سوخت و ساز بالا می‌رود و مقدار بیشتری از چربی‌های بدن مصرف می‌شود. وجود مقدار فراوان ویتامینA در کدو سبز نیز یکی از دلایل مهم این تاثیر است زیرا ویتامینA اکسیداسیون چربی‌ها را تسریع می‌کند. علاوه بر این، کدو سبز منبع غنی از فیبرهای حل‌شدنی و حل‌نشدنی است.


فیبرهای حل‌شدنی به دفع مواد زائد کمک می‌کند و سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد. فیبرهای حل‌نشدنی نیز در بهبود عملکرد سیستم گوارش و فعالیت روده‌ها موثر هستند. کدو سبز همچنین سرشار از باکتری‌های مفید است که به پاکسازی مواد زائد و چربی از روده‌ها کمک می‌کند.


دیگر فواید کدو سبز
1. کلسیم بالای ‌آن به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

2. کدو سبز منبع غنی از پتاسیم است که از بروز احتباس مایعات در بدن جلوگیری کرده و دفع مواد زائد را تسهیل می‌‌کند.

3. حفظ سلامت مغز از دیگر فواید کدو سبز است زیرا فسفر بالایی دارد که در بهبود عملکرد مطلوب مغز تاثیر دارد.

4. کدو سبز منبع غنی از منیزیوم، روی، سلنیوم و ویتامین‌های B9، A، C و E است.

5. خواص ادرارآوری کدو سبز باعث می‌شود این خوراکی در پیشگیری از بسیاری بیماری‌های کلیوی موثر باشد.

لابراتوار دندانپزشکی




[ بازدید : 11 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اخبار پرشکی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]